Mindfulness, yani bilinçli farkındalık; günlük yaşantımızda yaşadığımız her olayı ya da içinde bulunduğumuz her durumu olduğu gibi fark etmek anlamına geliyor. Bilinçli farkındalığa ulaşmak ne kadar zor olsa da bize her anımızı daha net bir şekilde deneyimleme imkanı sunar. Peki, iş hayatında bilinçli farkındalık ile daha huzurlu bir ortam yaratabilir miyiz? Bilinçli farkındalığı iş hayatında nasıl uygulayacağımızı birlikte öğrenelim.

Mindfulness Nedir?

Mindfulness, yaşadığımız anı ve o anda etrafımızda gerçekleşen her olayı olduğu gibi fark etmektir. Yaşanılanlar hakkında bilgi sahibi olmak şeklinde açıklayabileceğimiz farkındalık durumundan farklı olarak bilinçli farkındalıkta bilgimiz dahilindeki bu olayları kabullenmektir. Bu bilinçli farkındalık durumuna ulaşmak için algılarımızı açmalı, düşüncelerimizi ve hislerimizi anlamaya çalışmalı ve bunları yargılamadan kabullenerek anda kalmalıyız. Mindfulness durumunu aslında bir yetenek olarak düşünebiliriz, bu yetenek herkeste var. Fakat sonradan edinilen alışkanlıklarımız ve değişen davranışlarımız bu yeteneğin körelmesine sebep olmuş olabilir. Bu sebeple bu yeteneğimiz üzerinde çalışmamız gerekebilir. Eğer bu yeteneği güçlendirirsek zihnimizin daha berrak olmasını sağlar, yaşadıklarımızı, hislerimizi daha net görebilir ve hedeflerimizi de net bir şekilde koyabiliriz. 

İş Hayatında Mindfulness Bize Neler Katar?

Bilinçli farkındalığınızı geliştirmek iş hayatında size birçok konuda yardımcı olabilir. İlk olarak size karar vermede yardımcı olarak sizi hızlandırabilir. Gün içinde pek çok konuda karar vermek zorunda kalabilirsiniz. Bilinçli farkındalık daha sakin biri olmanızı sağlar ve kararlarınızı daha hızlı ve daha dikkatli verebilirsiniz. Örneğin, kendinizi dışarıdan görerek sizin yerinizde bir başkası olsa nasıl bir tavsiyede bulunabileceğinizi düşünebilirsiniz. Ayrıca bilinçli farkındalığı geliştirmek yaratıcılığın da artmasını sağlar. Bilinçli farkındalık durumu meditasyon olarak düşünülebilir. Etrafınızda olup bitenleri ve bunlarla ilgili düşüncelerinizi yargılamadan kabullenmek için kendinize vakit ayırmalısınız, bir nevi meditasyon yaparak olayları olduğu gibi kabul etmelisiniz. Yaşadığınız bir sorunu çözmek için öncesinde meditasyona zaman ayırırsanız dikkat dağınıklığı ve kaygıyı en aza indirerek daha net düşünebilirsiniz. Son olarak mindfulness verimliliğinin artmasını sağlayan bir durumdur. Kendinizi dinleyerek ulaştığınız bu bilinçli farkındalık sizi stresten uzak tutar ve daha üretken olmanıza imkan tanır. 

Bilinçli Farkındalık İle İş Hayatında Stresi Azaltmak Mümkün mü?

Ne iş yaparsak yapalım, eğer stresliysek işimize tamamen odaklanamayız. Bilinçli farkındalık durumu, içimizdeki sesleri susturarak stresimizi azaltır ve yalnızca işimize odaklanmamızı sağlar. Bir iş yaparken eğer stresli olursanız zihniniz sizi sürekli olarak oyalar; örneğin, yapmanız gereken diğer işleri hatırlatır ve o işi yapmaktan alıkoyar. Dikkatinizin dağılmasına sebep olarak verimliliğinizi düşürür. Ancak bilinçli farkındalık sayesinde içinde bulunduğunuz ana geri dönme fırsatınız her zaman vardır. Zor bir durumda bile olsanız ya da çok önemli bir karar vermek zorunda bile kalsanız bilinçli farkındalık sizi stresten uzaklaştırarak anda kalmanıza izin verir. Sonuç olarak çalışma ortamınız sizin için daha huzurlu bir yer olur.

Çalışma Verimini Mindfulness İle Nasıl Artırabiliriz?

Bilinçli farkındalığı, konsantrasyonu artırıp stresi azaltan, iç huzurunuzu artıran ve sizi zorluklara karşı daha dirençli yapan bir teknik olarak düşünebilirsiniz. Bütün bunların sonucunda veriminiz artar ve daha iyi çalışırsınız. Çalışma verimi artırma için oldukça etkili bir yöntem olan mindfulness kendinizi daha iyi tanımanızı sağlar. Daha verimli çalışmak için kendinizi rahat hissettiğiniz bir yere geçin, derin bir nefes alarak kendinizi serbest bırakın. Etrafınızdakileri fark edin, eğer ortamda sizi rahatsız eden bir durum varsa değişiklik yapabilirsiniz. Dikkatinizin dağılmadan en az 30 dakika durabileceğiniz konforlu bir alanda olduğunuzdan emin olun. Bu süre boyunca elektronik cihazlardan uzak durun, bildirimler sizi şu andan uzaklaştırabilir. İhtiyaç duyduğunuzda mola verin ve çalışma saatlerinizi düzenli şekilde bölün.