Etkili bir kurum kültürü oluşturulması oldukça önemli ve destekleyicidir. Kurum kültürü nedir, neden önemlidir gibi sorulara yanıt verdiğimiz bu yazıda ayrıca kurum kültürünün nasıl oluşturulacağına dair önerilere, kurum kültürünü zedeleyen faktörlere, çalışan gözünden kurum kültürüne, vizyon ve değerler kavramlarına değiniyoruz.

Kurum Kültürü Nedir? Neden Önemlidir?

Kurum kültürü, bir şirketin değerleri, etiği, vizyonu, davranışları ve çalışma ortamı gibi şirketi tanımlayan tüm değerlerin toplamına denmektedir. Kurum kültürü, şirketleri kendine has kılarak kamudaki imajını yansıtır. Kurum kültürü açısından takdir toplayan şirketler kamuda iyi bir imaj edinir ve rakiplerinden sıyrılır, alanında en çok tercih edilen olur. Kurum kültürüyle öne çıkan şirketler ayrıca çalışanlar açısından da oldukça şanslıdır. İyi bir kurum kültürüne sahip şirketlerde işe girebilmek için önemli bir mücadele vardır; tüm adaylar bu çatı altında çalışmak ister. Bu nedenle kurumsal kültürü gelişmiş şirketlerin çalışanları oldukça üretken ve motivedir.

Kurum Kültürü Nasıl Oluşturulur?

Kurum kültürünün nasıl oluşturulacağına değinecek olursak bazı ipuçları devreye giriyor. İşte etkili bir kurum kültürü oluşturmanız için 5 öneri:

1.  Liderler kurum kültürlerini her daim yansıtmalı.

Bir kurumun lider pozisyonundaki kişileri, kurumun inançlarını ve davranışlarını yansıttığı takdirde kurumun güvenilirliği artar.

2. Çalışanlara olumlu geri bildirimde bulunulmalı.

Düzenli olarak olumlu geri bildirim alan çalışanların, sözlü teşvik almayan kişilere göre daha mutlu ve daha üretken olma eğiliminde oldukları bilinen bir gerçektir. Çalışanların farklı yöntemlerle ödüllendirilmeleri kadar, başarıların sözlü bir şekilde de takdir edilmesi etkili bir kurum kültürü oluşturmanın anahtarlarındandır.

3. İşe alımda kurum kültürüne uygun adaylar değerlendirilmeli.

Kültürel olarak kurum kültürüyle uyumlu ve şirket değerlerini iyi temsil eden kişilerle çalışmak bir şirketi daima ileri taşıyacaktır.

4. İş ortamı keyifli bir hale getirilmeli.

İyi bir kurum kültürüne sahip şirketlerin en dikkat çeken özelliklerinden biri, çalışanların işe gitmek için adeta can atmalarıdır. Bu iş ortamında, ofiste samimi alanlar yaratarak sağlanabilir. Ortak alanlarda oluşturulacak bir oyun ya da dinlenme odası bu konuda faydalı olabilir.

5. Sosyal etkinliklerle motivasyon daima taze tutulmalı.

Kurum kültürüyle öne çıkan şirketler, insanların birbirleriyle sosyalleşmelerini sağlayan ve ortak değerler üzerinden bağ kurmalarına destek olan sosyal etkinlikler, partiler ve geziler düzenlerler. Böylece şirkete aidiyet duygusu daha da gelişir ve kurum kültürüne olan bağlılık artar.

Kurum Kültürünü Zedeleyen Faktörler

Kurum kültürünü zedeleyen faktörlerin başında empati kuramayan liderler ve demotive çalışanlar gelir. Çalışan geri bildirimine değer vermeyen şirketler, her açıdan memnuniyetsiz kişilerle işleri yürütmeye devam edecektir. Bu mutsuzluk ise iş gücüne etki eder ve zaman zaman işlerin aksamasına dahi yol açabilir. Yapılan herhangi bir işin takdir edilmemesi de çalışan motivasyonunu düşürecek ve dolaylı olarak kurum kültürünü zedeleyecektir. Kurum kültürüne en büyük zararlardan birini verebilecek kişiler ise şirket değerlerine taban tabana zıt çalışanların yer almasıdır.

Çalışanların Gözünden Kurum Kültürü

Kurum kültürüyle kamu tarafından takdir gören bir şirkette çalışan biri bundan övgüyle bahseder ve bu kurumun bir parçası olduğu için değerli hissederek gurur duyar. Bu da aslında bir şirketin yapabileceği en doğal ve gerçekçi reklam sayılır. Kurum kültürü iyi bir şirketin bünyesine girebilmek çalışanlar hatta iş hayatına yeni atılanlar için bir hedef haline gelir.

Kurum Kültürü, Vizyon ve Değerler

Kurum kültürü, şirket vizyonu ve değerleri bir bütündür. Tüm bu kavramların liderler tarafından da çalışanlar tarafından da benimsendiği organizasyonların büyümesi, gelişmesi ve adını ilklerde duyurması ise kaçınılmaz olacaktır.