Bundan birkaç yıl öncesine kadar yapay zeka pazarlama alanında kuşkuyla yaklaşılan bir kavramken şimdilerde pazarlamacılar bu algısını geride bırakmıştır. Öyle ki yapılan anketlere göre pazarlamada yapay zeka etkisinin her geçen yıl daha fazla benimsendiği ortaya çıkmıştır. Pazarlama uzmanlarına yönelik yapılan bu anketlerde benimseme oranı 2017’de %29 iken, 2018 yılında bu oranın %84 civarında olduğu görülmüştür.

Pazarlama alanında gelişme gösteren birçok teknolojiyi geride bırakan bu teknolojiyi yakından tanımak ve dijital pazarlama üzerindeki etkilerini incelemek gerekir. Bu yazımızda yapay zekanın ne olduğundan, avantajlarından ve dijital pazarlamada kullanılan yöntemlerden bahsettik. 

Yapay zeka nedir?

Yapay zeka görevleri uygularken insanın bilişsel davranışlarını taklit eder ve mevcut veriler ışığında tahminler yürütür ya da işlemler gerçekleştirir. Bu işlemlerin ardından eğer ortada bir hata olduğunu keşfederse hatalarını gözden geçirerek tahminlerini ve işlemlerini doğru yapmaya ve iyileştirmeye çalışır. Özetlemek gerekirse yapay zeka, insanlara özel bilişsel özellikleri taklit eden ve hafızasına attığı bilgileri sürekli olarak geliştiren makine veya sistemdir.

Pazarlamada yapay zekanın nasıl kullanıldığına geçmeden önce avantajlarına değinmek gerekir:

  • Çok büyük hacimlerdeki veriyi gerçek zamanlı olarak işler ve değerlendirir.
  • Ziyaretçileri kararsız, satın alma davranışı gösteren ya da bakıp çıkan gibi davranışlara göre gerçek zamanlı olarak kategorilere yerleştirebilir.
  • Hedef kitleyi dikkate alarak web sitelerini ziyaretçi profillerine göre kişiselleştirebilir.
  • Sohbet robotları ile günün her saati destek verilebilir.

Yapay zekanın pazarlama ile buluştuğu dijitalleşme çağında bizi neler bekliyor?

Dijital pazarlamanın hızla büyümesi taleplerin de artmasına yol açmaktadır. Bu taleplerin hızlı bir şekilde giderilmesi amacıyla pazarlamada yapay zeka kullanımının tekrar eden görevlerde otomatik çalışmalar yapılabileceği, böylelikle maliyetten ve zamandan büyük oranlarda kazanç sağlanabileceği öngörülüyor. Öyle ki son yıllarda pazarlamada yapay zeka etkisi çok daha fazla hissedilir hale gelmiştir. Özellikle alışveriş, video izleme ve sosyal medya platformlarında daha önce incelediğiniz öğelerin benzerlerine sıklıkla denk gelmeniz bu teknoloji sayesindedir.

Geleneksel pazarlamada insanlar makinelere hangi işlemleri uygulayacağını söyler ve buna göre algoritmalar oluşturur. Yapay zeka ise bu algoritmaları kendisi oluşturur ve farklı yöntemler deneyerek potansiyel yenilikçi fikirler ortaya koyar. İnsan müdahalesi olmadan da öğrenip gelişen bu teknolojinin dijital pazarlamadaki etkilerine dikkat çekmek gerekiyor. 

  • Kullanıcı Deneyimi: Bir pazarlama kampanyasının başarılı olmasındaki en temel öğelerden birisi kullanıcı deneyimidir. Pazarlamada hedef kitleyi tanımak ve ona özel şeyler sunmak önemlidir. Yapay zeka ile hedef kitlenin önceki talepleri analiz edilmekte ve buna göre önerilir sunulmaktadır.
  • Kullanıcı Davranışı: Mevcut müşterilerin alışkanlıklarını tespit etmekle kalmaz, potansiyel müşterinin de ne talep ettiğine dair veriler toplar. Böylelikle dijital pazarlama kampanyası oluşturulurken mesaja potansiyel müşteri de dahil edilebilir.
  • Müşteri Desteği: Dijitalleşen dünyada hızlı yanıt almak önemlidir. Sohbet robotları hem hız hem destek olmak açısından markalara ve işletmelere büyük kolaylık sağlar. Potansiyel müşterilere ulaşırken, aynı zamanda mevcut müşterinin de korunması sağlanır.
  • Kişiselleştirilmiş E-posta: Pazarlamada yapay zeka yardımıyla kişiye kendisini özel hissettirecek e-postalar gönderilebilir. Hani web sitesinin ziyaret edildiğinin ya da hangi ürünlere bakıldığının analiz edilmesi ile kişiye özel e-postalar gönderilir ve müşteri kazanılmaya çalışılır. Özellikle mevcut müşteriyi memnun etmek amaçlı doğum günü mesajları gönderilmesi çok sık karşılaşılan bir yöntemdir.
  • Reklam Kampanyaları: Hedef kitlenin özellikleri analiz edilir ve kişiselleştirilmiş reklamlar sunulur. Böylelikle mevcut ya da potansiyel müşteri olmayanlara reklamlar gösterilmemeye çalışılır. Böylelikle reklamdan gelecek yatırım maksimum düzeyde tutulmaya çalışılır.

Leave a Reply