Pareto Prensibi Nedir? İş Hayatında Nasıl Kullanılır?

Pareto Prensibi Nedir? İş Hayatında Nasıl Kullanılır? | İtalyan ekonomist Vilfredo Pareto’nun prensibi olarak bilinmekte olan Pareto prensibi, etkenlerin %20’sinin etkilerin %80’ninden geldiği varsayımı üzerine yoğunlaşmış olan, iş hayatında etkili bir şekilde kullanılan yöntemlerden biridir. Kısaca, bahçenize ektiğiniz bir bezelye tohumunun size üç katı değerinde mahsul vermesi şeklinde örnekleyebileceğimiz bir matematiksel modüldür. 

Pareto Prensibi Tam Olarak Nedir?

Matematiksel modülün sağladığı kurallar çerçevesinde 80 / 20 kuralı hesaplaması yapılarak, geri dönütün hangi noktalarda faydalı olabileceği araştırılmaktadır. Daha azıyla, daha çoğunun elde edilmesi için kullanılan 65 / 35 ya da 70 / 30 şekilde  formüller de mevcuttur. Aslında bütün sistemin denge üzerine kurulması aynı zamanda verilen değerin getirisinin de önceden hesaplanmasını mümkün kılmaktadır. 

Pareto Prensibi İş Hayatında Etkileri 

Pareto diyagramı üzerinden 80/ 20 değeri, aslında günlük çalışma disiplinimiz ve verimliliğimiz üzerinden hesaplamaları da beraberinde getirmektedir. % 20’lik bir çalışmanın % 80’lik bir getiriye eş değer olması önemlidir. Bunun için zamanı verimli kullanmak, günlük çalışma alanındaki iş dağılımlarını ve bölümlerini iyi hesaplamak gerekmektedir. 

Verimlilik elde edebilmek için bir anda çok işe yüklenmeden, belirli bir amaca yönelik çalışmak her zaman daha iyi sonuçlar elde edilmesini sağlamamız için ideal olacaktır. İş hayatında zaman yönetimi oldukça önemlidir, zaman yönetimi pareto ilkesi üzerinden uygulandığı takdirde farklı işlere ayırdığımız süreler çok daha dengeli bir şekilde dağılacaktır. Yapılan işin verimliliği ve getirisi de bu şekilde artacak aynı zamanda işinizi sıkılarak yapmamanız sağlanacaktır. 

80 20 Kuralı Nasıl Uygulanır

Dengesizlik prensibi olarak bilinmekte olan bu kuralda, öncellikle kişisel zaman yönetiminizi % 20 oranda değerlendirmeniz gerekmektedir. Gününüzün % 20’sini verimli bir çalışmaya harcayarak % 80’lik bir verim elde etme imkanı bulabilirsiniz. Örneğin enerji üretimi üzerinden % 20’lik bir üretimin % 80’lik bir alana enerji sağlamasına dönük kullanmanız gibidir. 

Zamanı verimli kullanmanın püf noktalarından biri olan bu yöntem aynı zamanda günün stressiz ve sorunsuz geçmesini sağlayacaktır. Baştan ne kadar çalıştığınızı bilmek ve enerjinizi nereye odaklamanız gerektiğinin farkında olmak hem zamanlamayı ayarlamanız hem de işlerinizi daha çabuk bitirmenizi sağlayacaktır. 

Pareto Prensibi Zaman Yönetimi 

Zaman ve stres yönetimi için ideal bir uygulama olan Pareto Prensibi, zamanınızı kendinize göre ayarlamak ve günlük işlerinizin aksamadan ilerlemesi üzerine yoğunlaşabilmenizi sağlayacaktır. Öncelikle gününüzün verimli saatlerini kullanmak ve geri kalan zamanlarda dinlenerek verimli bir çalışmanın oluşması için Pareto Perensibi’ni uygulayabilirsiniz. Böylece mesleğiniz ne olursa olsun, zaman yönetimi için az çalışarak çok verim elde edebilirsiniz. Eğlencenizi, sevdiğiniz etkinlikleri bir kenara itmeden sadece verimli olduğunuz saatleri değerlendirerek iş hayatınız ile özel hayatınız arasındaki dengeyi koruyabilirsiniz. 

Düzenli Çalışmak Zaman Kazandıracaktır

Düzenli çalışarak, kendinizi disipline ederek verimli olmanın püf noktalarını bulabilirsiniz. Günlük olarak çalışma hayatınızda sizi en çok yoran veya size zaman harcatan noktalara eğilmelisiniz. Örneğin maillerinizin içerisinde kayboluyorsanız maillerinizi boş bir zamanınızda düzenleyip 10 dakikalık bir eforla bütün bir gün size zaman kaybettiren bir sorundan kurtulabilirsiniz. Bu aynı şekilde masadaki dosyalarınız ve çok zaman harcadığınız bütün konular için geçerlidir. Düzenli çalışarak hem zamanınızı verimli kullanabilir, hem de işinizin daha çabuk bitmesini sağlayabilirsiniz.

Instagram