İş planını faaliyet gösterdiğiniz sektörde bulunan rekabet ortamını iyi analiz etmenizi ve bu analiz sonucunda rakip şirketler arasından fark yaratarak ayrılmanızı sağlayacak stratejiler bütünü olarak adlandırabiliriz. Bunun için de işletmenizin potansiyelini, güçlü ve zayıf yönlerini, karşınıza çıkabilecek fırsatları ve tehditleri belirlemeniz gerekiyor. Planın aşamaları ve çeşitleri, yaptığınız işin niteliklerine göre değişiklik gösterebilir. Bir işletme sahibi iseniz pazar analizi yapabilir, müşterilerin nelere ilgi duyduğunu araştırabilir, hangi taleplerin cevapsız kaldığını gözlemleyebilir ve iyileştirilmesi gereken konuları tespit edebilirsiniz. Aynı zamanda İş planı yaparak potansiyel müşterilerinize kolaylıkla ulaşabilirsiniz. Plan sayesinde hedef kitlenizi belirleyip bu kitleye uygun stratejiler hazırlayarak zamandan tasarruf etmeniz de mümkün. 

Başarılı Bir İş Planı Nasıl Hazırlanır?

Yapılan iş değişiklik gösterse de başarıya ulaşmak için güçlü bir iş planı hazırlamak yapmanız gereken en önemli adımlar arasında yer alıyor. Doğru ve işletmenize uygun bir plan hazırlayarak güçlü fikirleri, sağlam bir ekibi ve operasyonel yetiyi efektif bir şekilde değerlendirme imkanı bulabilirsiniz. Özellikle sektörde yeni olan girişimcilerin sahip olduğu fikirleri başarıyla sürdürebilmeleri için hazırlayacakları iş planı pazara tutunmalarını sağlayacaktır. Planınızı çeşitli faktörleri göz önünde bulundurarak belirli aralıklarla mutlaka değiştirmeniz, revize etmeniz gerekiyor. Şirketinizin ilk yılında sahip olduğu bir stratejik plan 5. yılınız için artık geçerli olmayabilir. Temel olarak planınıza, işletmenizi tanımlayarak başlayabilirsiniz. Bu aşamada firmanızın amacını, bünyesinde sunduğu ürün veya hizmetleri belirtmeniz gerekiyor. Aynı zamanda kurumlara ve müşterilere sunabileceğiniz tatmin edici ihtiyaçları da plana eklemeyi unutmayın. Ardından firmanızın sağlayacağı faydaları belirterek hem işletmenizde çalışanların motivasyon kaynağını oluşturabilir hem de kurumların işletmenize saygı duymasını sağlayabilirsiniz. Başarıya ulaşırken takip edeceğiniz stratejileri belirlemek oldukça büyük öneme sahiptir. Etkili bir strateji belirlemek için uygulamanız gereken temel adımlardan birisi sahip olduğunuz ürün veya hizmetin rekabet avantajını tanımlamanızdır. Planı oluştururken firmanızın ihtiyaçlarını da belirtmeniz gerekiyor. Personel sayısından, sermayeye, malzemeden, makine gücüne kadar pek çok gider ve gelir kalemi üzerinde gerçekçi planlanlar yapmanız oldukça önemli. Ayrıca planda finansal kaynağınızı ve verilerinizi belirtmek, özellikle yatırım desteği almak istediğiniz kurumlar açısından güven verici bir unsur. 

İş Planında Mutlaka Olması Gereken Maddeler Nelerdir?

İş planı oluştururken planın ne amaçla hazırlandığı ve kimlere sunulacağı oldukça önemli bir konu. Kendiniz, yatırım firmaları, bankalar ve bağlı olduğunuz ana şirketi işletmenizin planını sunabileceğiniz çeşitli kurumlara örnek olarak göstermek mümkün. Planın içeriği de bu nedenle değişiklik gösterebilir. Buna rağmen stratejilerinizin yer aldığı planda temel olarak mutlaka belirtmeniz gereken detaylar da bulunuyor. İş planını kendiniz yani işletmeniz için hazırlanıyorsanız firmanızın amacı, sermayeniz, finansal kaynağınız ve hedeflerinize planda yer verebilirsiniz. Senelik olarak güncellemeniz gereken bu planı, piyasanın değişen koşullarına göre de revize etmeniz büyük önem taşıyor. Yatırım sermayesi aramak için oluşturduğunuz planda, başvurduğunuz kuruma işletmeniz hakkında güven oluşturacak detaylar sunmanız gerekiyor. Bunun için gelir modelinize, piyasada olma sürenize, karlılık oranınıza, aradığınız finansman tutarına hazırlanacak planda yer verebilirsiniz. İş planında yer verebileceğiniz diğer detayları şu şekilde sıralayabiliriz:

  • Yönetici özeti  
  • Sunulacak işin özeti
  • Pazarlama planı  
  • Rakip analizi
  • Tasarım ve geliştirme planı 
  • Finansal öngörüler  

Yatırım Turuna Çıkacak Şirketlerin İş Planına Dair Bilmesi Gerekenler

Yatırım turuna çıkan işletmelerin başvurduğu kişi, kurum veya işletmelerden olumlu dönüşler almaları için mümkün olduğunca özet ve net bilgiler paylaşmaları beklenir. Uzun ve karmaşık bilgiler, başvurulan kurumun zamanını ve enerjisini gereksiz yere harcadığını düşünmesine neden olabilir. Rakiplerinizin arasından sıyrılarak yatırım gücünüzü arttırmak için işletmenizin sahip olduğu iş planının 4 temel soruya cevap veriyor olması gerekiyor:

  • Gelir modeliniz nedir?
  • İşletmeniz ne kadar süredir faaliyet gösteriyor?
  • Gelecek tahminleriniz ve işletmenizin karlılık oranı nedir?
  • Aradığınız finansman miktarı nedir ve bu finansmanı değerlendirme şekliniz ne olacak?

İlginizi Çekebilir: Şirketler Tarafından Uzaktan Çalışanlar için Sağlanan Ek Destek Paketleri

Leave a Reply