İngilizce multi çok ile tasking görev kelimelerinin bir araya gelmesinden oluşan multitasking kelimesi anlam itibari ile çok işi aynı anda yapmak olarak tanımlanmakta. Multitasking nedir sorusunu değerlendirdiğimizde kelimenin anlamı aynı anda birden fazla iş yapmak olarak denebilir.

Vakit Kaybı Yaşanır, İş Verimi Düşer

Toplantı yaparken gelen mesaj ya da iletilere cevap vermek, araba kullanırken telefon ile iş trafiği yapmak ya da her hangi bir konu üzerinde yoğunlaşmışken başka birine farklı bir konu hakkında bilgi akışı sağlamak multitasking yönteminin uygulanmasıdır. Yöntem bu şekilde anlatıldığında ya da tanımlandığında çok verimli gibi görünse de aslında verim değil verim kaybına neden olduğu düşüncesi daha çok benimsenmekte. Çünkü insan beyni bir makine gibidir aynı anda her şeyi bir arada yürütemez bunu yapmaya kalkarsanız beyinde odaklanma söz konusu olamaz, hata payı artar, daha fazla vakit kaybı yaşanır ve bu olumsuzluktan dolayı iş verimi düşer.

Beyinde Odaklanma Sorununa Neden Olur

İnsan beyni yalnız bir işi yapabilmeye odaklı çalışır, aynı zamanda birden fazla görevin yüklenmesi ile birlikte kendini zorlar ve zarar görmesine neden olur, bu durum beyinde kalıcı hasarlara dahi neden olabilir bu sebepler göz önüne alındığında işyerinde kesinlikle bir iş bölümü yapılmalı. Yöntem beyinde odaklanma sorununa neden olduğu gibi aynı zamanda IQ seviyesini de etkiler, Londra Üniversitesi u konuda yaptığı bir araştırmayı paylaştı. Üniversitenin yaptığı araştırmaya göre multitasking yöntemini uygulayan ve ısrar ile devam edenlerin IQ seviyesi madde bağımlıları ile aynı IQ seviyesine kadar düşüyor, yöntemin beyni karmaşık işler ile yormanın ötesinde bir uygulama olmadığının kanıtı olarak önümüze çıkıyor.  

Stres Yaşanmasına Da Neden Olur

İşyerinde verimlilik için dış etkenlerden arınmak ve işe odaklanmak gerekir, gün içinde bitmesi gereken bir işi farklı işler ile uğraşmaktan tamamlayamamak multitasking yönteminin verimliliği olumsuz olarak etkilediğini ortaya koymaktadır.  Üstelik sonuçlanmayan işler, bitmeyen projeler daha fazla stres yaşanmasına da neden olur, süreç içinde ki hatalar ise geri dönülmeyen sonuçlara sebep olur bu nedenle iş önceliklendirme yapmak önemlidir. İnsan sağlığından iş verimliliğine kadar birçok olumsuz etkisinin yanı sıra iş kalitesini de düşüren multitasking yöntemini uygulamaktan vaz geçenlerin iş kalitesinin ve verimliliğinin arttığı gözlenmekte.

Övünülecek Bir Durum Değildir

Birden fazla işi aynı anda yapmak gurur duyulacak ya da övünülecek bir durum değildir, bu bir yetenek asla değildir, iş arkadaşlarınız arasında sizi farklı kılan bir durum ise hiç değildir. Bir işi bitirmeden diğerine başlamak yani zaman yönetimi yapmamak, sizi zorlayacak görevleri üstlenmek ve hepsini aynı zamanda tamamlamaya gayret etmek ve dikkat dağınıklığına neden olacak durumlar yaşamak hem sosyal yaşamı hem de iş hayatını olumsuz etkileyecektir bu nedenle yöntemden uzaklaşmak alınacak en doğru karar olacaktır.

Yöntemi Anlatan En Güzel Söz

Tüm bu verilere rağmen Çin Üniversitesi araştırması multitasking yönteminin aslında çok kötü bir yöntem olmadığını ortaya koyuyor, aynı anda birden çok iş yapan daha fazla teknoloji ürününü aynı zamanda kullanan insanların gerek görsel gerekse işitsel bilgiyi işlemede daha iyi olduğunu kanıtladı. Konfiçyus’un ünlü bir sözü vardır ünlü düşünür iki tavşanı birden kovalayan kişi ikisini de yakalayamaz der, yöntemi anlatan en güzel söz budur.

Huzursuz Bir İş Ortamı Oluşturur

İnsanlara multitasking yönteminin zararını ve verimsizliğini anlatmak için yapılan en bilindik testi yaparak sizde yöntemin zararları hakkında fikir sahibi olabilirsiniz. Bir boş kâğıt üzerine iki yatay çizgi çekerek birine bir cümle diğerine ise 0’dan 20’ye kadar rakamlar yazın ve bunu bir süre içinde yapın ardından aynı şekilde başka bir kâğıda aynı anda yani bir kelime ve bir rakam şeklinde sürdürün. İlk uygulama en fazla 20 saniye sürerken ikinci uygulamada zaman çok daha fazla olacaktır, bu test size zihninizi gereksiz yere meşgul etmenin verdiği zararı gösterecektir. Multitasking yöntemi hem günlük hayatta hem de iş hayatında olmadık hatalar yapmanıza neden olacaktır, uygulama verimde yüzde 40’ın üzerinde bir düşüş yaşandığını, çalışanların daha fazla stres yaşadığını ve huzursuz bir iş ortamı oluştuğunu kanıtlamaktadır.

Leave a Reply